Friday, April 20, 2012

Serang bersenjata....

Assalamualaikum.. 

Pagi ni agak excited nak update blog. Sebab nak storykan sesuatu sebagai peringatan kepada orang lain. Pada 18 April 2012 lebih kurang pukul 10 lebih waktu malam, saya dan suami dalam perjalanan menuju ke Ampang. Setibanya di tol Besraya Sg. Besi atau lebih dikenali tol RM1.30, ketika tu saya lelapkan mata. Saya dapat rasakan suami memandu agak drastik. Mula-mula abaikan lagi. Tapi makin lama makin menakutkan je siap bunyi hon. Selepas susur keluar dari traffic light kat tren Sg. Besi, bila buka mata yang saya nampak saya kereta kami berada di tengah-tengah dalam keadaan yang sangat rapat. Apa yang saya boleh ingat ketika itu adalah mati. Kami dihimpit oleh sebuah kereta myvi dan depan kami adalah sebuah lori. 

Sebelah kanan suami pula motor. Bukan nak cakap motor tu punca, tapi myvi ni. Gara-gara main cucuk-cucuk la ni, makin lama jadi makin hangat. Sesiapa yang bertembung dengan kenderaan kami masa tu, mesti dapat tengok secara life adegan seterusnya. Myvi tu dapat block bereta kami. Ketika tu susur masuk ke Desa Tun Razak dan kalau terus menghala ke MRR2. Akhirnya dah dipancung-pancung, kami ke kiri myvi tu ke kiri, kami ke kanan myvi tu ke kanan Siap brek-brek dan gap hanya sejengkal. Ya Allah, rasa macam nyawa di hujung tanduk dah masa tu. Last sekali, myvi tu pancung dan buat silang. Suami tak dapat nak elak, langgar bahagian tepi myvi. Masing-masing keluar dari kereta. Apa yang berlaku seterusnyaaaaaaa????

Macam ni ye kaler kereta myvi tu. Ihsan google.

Suami diserang dengan bersenjatakan steering lock yang panjang tu dan sorang lagi bersenjatakan parang. Masyaallah. (Ketika sedang tulis ni pun saya masih lagi terasa ketakutan tu) Pemandu tu sempat memukul suami dengan steering lock dan yang bersenjatakan parang tu sempat saya tahan. Bayangkan parang tu di depan mata saya. Suami surrender dan terus ke bahagian hadapan kereta kami untuk melihat kesan calar akibat berlanggar tadi dan akhirnya masuk ke dalam kereta. Terus duduk tempat sebelah pemandu. Lelaki yang menyerang tadi dah memekak menjerit-jerit sound suami. Then saya cool downkan mereka tapi dalam hati nak je penyepak. Fikirkan parang depan mata je. Mungkin mereka tengok suami tak bagi feedback, so dorang pun surrender. Kenderaan yang lalu lalang pun banyak yang slowkan kereta untuk tengok adegan kami. Lepas je dorang blah, saya memandu terus ke Ampang. Dalam kereta, bebel jugak la kat suami. Yang sengaja layan orang bodoh macam tu kenapa? Lantak la dia nak pancung ke, nak hape ke? kan sendiri dapat susah. Kalau mati kena bunuh tadi macam mane? Suami diam je. Sape tak naik angin, kalau dah taw "kosong" tu jangan la nak berlagak hero. Dalam kereta ni bukan ada kayu besbal pun. 

Bangsa-bangsa tinted ni memang tak berhari perut. Baru je baca kisah kat paper tentang ipar kena bunuh gara-gara tegur laki ni pukul anak sendiri. Jangan main-main woooo dengan bangsa tinted ni. Tinted yang saya maksudkan adalah bangsa India. Bukan geng-geng tinted kereta. Tinted tu kan gelap. Bukan nak sifat perkauman tapi topik hangat kes bunuh membunuh sekarang ni banyak kes dari geng-geng tinted ni. Oke, sambung cerita balik. Suami drop saya di rumah makciknya di Ampang dan meneruskan misi ke balai polis. Semasa dalam perjalanan ke Ampang, suami sempat roger kawan dia di IPD untuk dapat kan info. No plat WUP 3329 (kalau tak silap la. Kalau salah nanti saya betulkan balik) adalah kereta berwarna kelabu gelap. Hasil info dari kawan, hasilnya disahkan memang no plat tersebut adalah kenderaan myvi berwarna kelabu gelap. Lama jugak la tunggu suami balik. Mula-mula pegi IPD Jalan Pudu untuk report kes serang bersenjata kemudian ke balai mana tah untuk report kemalangan. Kesudahannya, rupanya memang dah ada rekod. Mereka memang ada kes samun. Masa suami bagitau, rasa macam terhenti jap jantung ni. Ya Allah, terima kasih kerana masih selamatkan nyawa kami. 

Keesokan harinya suami kena ke Penang. So siasatan akan disambung sabtu ni. Malam tadi suami call, katanya polis tu ada call suami. Katanya kemungkinan besar kereta tu telah di copy memandangkan kenderaan sebenar berdasarkan no plat tu adalah milik orang cina yang tinggal si Sungai Way Petaling Jaya. Pakcik tu kasi anak dia untuk menggunakan kenderaan tersebut. Warna dan no plat kenderaan memang sama. Kereta tu juga ada kesan calar tapi bagi memastikan kesahihan calar tersebut, kena tunggu suami balik dari Penang dan pergi ke rumah pakcik tu. Selain warna, no plat dan kesan calar tersebut, kami tak dapat nak kesan apa lagi kelainan pada kenderaan memandangkan kenderaan yang digunakan masih lagi dalam keadaan standard. Hanya dapat cam wajah lelaki tinted itu. Yang pegang parang tu mukanya ada jambang nipis dan pemandu yang bersenjatakan steering lock tu takda jambang. Ketinggian mereka dianggarkan dalam 158-160cm. Lebih kurang macam tinggi saya. Pasukan peronda dah pergi ke rumah tu, tapi dorang musykil sebab kereta tu memang ada. Kenderaannya pun sama, no plat sama, warna sama tapi pemiliknya cina. So siasatan jadi lebih rumit. Kemungkinan suami nak bawak ke ni ke peringkat mahkamah dan buka kertas siasatan. So nasihat saya berhati-hati lah dengan kenderaan anda. Kemungkinan ianya diduplicatekan. Mungkin anda boleh letak or hias something yang boleh membezakan kereta anda supaya apabila berlaku kes macam ni, senang nak fight balik.

Info : WUP 3319
Kereta : Myvi
Warna : Kelabu gelap
Bangsa : India
Bilangan : 2 orang
Motif : Himpit-himpit kereta dan akan serang berjentarakan parang.

Berhati-hati. 

Mood : trauma, fobia untuk memandu sorang waktu malam.

No comments: