Friday, December 14, 2012

Akaun m2u kena godam!

Baru kejap dapat call dari Maybank. WTF!

Maybank : Puan ada login account m2u?

Me : Takda. Saya baru lepas makan.

Maybank : Saya dapati ada cubaan untuk masuk ke dalam akaun puan pada jam 9.43pagi. Jadi saya nak pastikan samada puan ada login atau tidak. Tapi malam tadi puan ada login tak?

Me : Ada.

Maybank : Dalam pukul 1.30pagi kan?

Me : Aah. Betul. Macam mana orang boleh godam account saya? Ni pertama kali saya kena. Tapi sebelum tu saya dah dapat tau macam ada orang pernah bukak account saya sebab bila saya tengok kali terakhir account saya di login, masa tu saya tak login pon.

Maybank : Saya cadangkan supaya puan tak share account puan dengan orang lain. Suami tahu?

Me : Suami saya tak tahu.

Maybank : Ok. Puan tukar password untuk mengelakkan sebarang kemungkinan berlaku lagi. Tapi jangan password yang sama.

Me : Ok. Baiklah.


 Langkah 1 : Login macam biasa kat http://www.maybank2u.com.my/ then masukkan ID masing-masing. Selepas login, skrin akan paparkan macam tu ye.


Langkah 2 :  Pergi kat Utilities dan klik pada Personal Details.


Langkah 3 : Klik pada Change Password.
 

 Langkah 4 : Tukarkan password yang terbaru. Senang kan? Sesenang itu juga la penggodam nak godam akaun anda. Peace! Aku dapat tahu aku bunuh ko macam aku bunuh nyamuk!



3 comments:

aishah said...

cik kak, ada suspect ke?

BeLLe said...

Rasanya macam ada tapi xtaw sapa.

ShamMawar42185 said...

Agaknya sis ada login kt pc or laptop org kn? Tp still safety kan, sbb apa2 transfer akn melalui no.hp kta.. Sbb tu xdigalakkan sgt utk regist mna2 akaun. Biar perlu tac jer..