Tuesday, August 10, 2010

menipu untuk kebaikan



....tangisan dalam kerinduan.....


assalamualaikum...salam 29 sya'aban...esok dah berpuasa bagi umat Islam. semoga dapat menjalani ibadah puasa dengan sempurna.

berbohong untuk tujuan kebaikan...perlu ? wajar ? Hakikatnya....

Tiap jawapan adalah untuk memuaskan hati, menjaga hati atau menenangkan hati atau juga berharap pada sesuatu yang tak mungkin.

Kadang-kadang menipu itu baik jika kita tahu menggunakannya. Mendengar sesuatu untuk meyakinkan hati adalah lebih baik dari hanya berdiam diri. Lebih-lebih lagi apabila kata-kata itu keluar dari orang yang kita percayai.

Misalnya orang bercinta.. Kumbang terpaksa menipu bunganya kerana bunganya sangat mengongkong. Jadi kerana inginkan sedikit hak dan kebebasan, terpaksa la menipu untuk menjaga hati..

Penghutang dan pemiutang.. Penghutang terpaksa menipu apabila merasakan diri terancam dan mencari jln keluar dr masalah tersebut.. wajar ke ? hutang tu beb! kang kena soal kat akhirat... kalo dah jadik darah daging camno?apo mau bikin? lu fikir la sendiri..

Menjaga hati ? owh..mungkin tu jawapan yang paling terbaik untuk persoalan tersebut. "biarkan aku menjaga perasaan ini owhhh..." hehe..sebenarnya ape point aku cakap sal topik ni...ye! sape dapat teka memang bijak..aku telah terpaksa menipu seseorang... maaf,bukan niat aku tapi untuk tidak keruhkan keadaan. wajar la kan.. aku juga punya hak dan privacy.. kau pon tiada kepentingan dalam hidup aku...Bukanlah niat aku untuk menyakitkan hati sesiapa pon. Mungkin dapat menyedarkan seseorang dari terbelenggu dengan harapan kosong dan angan2 mat jenin..yang penting, kenyataan yang benar memang tulen, tapi untuk hadapi kenyataan tersebut ? dats why la kekadang kite terpaksa menipu tapi untuk tujuan kebaikan.

Kata-kata itu umpama ubat. tanpa kita sadari, berbohong demi kebaikan adalah juga menipu dan membohongi diri sendiri disamping menipu dan membohongi orang yg dibohongi .....

Jadi, berhati-hati dengan tiap percakapan kita. soft spoken la ye selalu..i'm sorry sbb terpaksa menipu tapi untuk kebaikan kamu.

No comments: